نمایشگر دسته ای مطالب
نمایشگر دسته ای مطالب

بازگشت به صفحه کامل

لزوم شکل گیری مهارت سواد رسانه ای در دوره پیش دبستانی


به گزارش روابط عمومی اداره کل و به نقل از معاونت آموزش ابتدایی استان، رضوان حکیم زاده  معاون آموزش ابتدایی وزارت متبوع با تاکید بر اهمیت سواد رسانه گفت: امروز چه بخواهیم و چه نخواهیم خانواده و مدرسه یک رقیب جدید به نام رسانه پیدا کرده‌اند که بچه‌ها هم در معرض آن قرار دارند، پس باید مهارت‌های سواد رسانه‌ای از پیش دبستانی، شکل گیرد.

رضوان حکیم زاده روز پنجشنبه در همایش تخصصی سرگروه‌های آموزشی دوره ابتدایی استان یزد افزود: فناوری امروز می‌تواند فرصت های خوبی برای یادگیری فراهم کند اما این فناوری همیشه مکمل یادگیری است، جایگزین معلم نیست.

وی خاطرنشان کرد: فناوری در دوره ابتدایی، حساسیت و ظرافت خاص خود را دارد و می‌تواند آموزش را تسریع کند اما نمی تواند جای مربی و معلم را بگیرد.

معاون وزیر آموزش و پرورش تصریح کرد: اینکه ما یک کتاب در زمینه سواد رسانه ای در دوره دبیرستان چاپ و دانش آموزان هم آن را امتحان بدهند سواد رسانه‌ای پیدا نمی کنند، بنابراین معلمان ، خانواده و دانش آموزان باید بدانند در این زمینه چگونه برخورد کنند.

حکیم زاده اضافه کرد: این موضوعی است که سالها در زمینه بحث اعتیاد به اینترنت مطرح بود امروز شبکه های اجتماعی و فضای مجازی هم به آن اضافه شده است؛ شبکه های اجتماعی هم شبکه یادگیری فعال است و هم می تواند شبکه بسیار مخربی باشد.

وی تصریح کرد: جنس این مهارت از طریق نوشتن و چاپ کتاب نیست بلکه ما باید از طریق موضوعات مختلف درسی متعدد به صورت تلفیقی این مهارت را به دانش آموزان یاد دهیم.

معاون وزیر آموزش و پرورش در ادامه افزود: براساس سند تحول بنیادین باید از حافظه محوری به سمت مهارت آموزی حرکت کرد و آموخته های دانش آموزان در مدرسه متناسب با زندگی واقعی آنها باشد و از طریق فعالیتها و دست ورزی هایی که انجام می دهند مهارت‌های مورد نیاز برای زندگی خود را کسب کنند, و تلفیق علم و عمل صورت گیرد.

وی اضافه کرد: بچه ها سالها رونویسی کردند بنابراین فارغ التحصیل های نظام آموزشی و دانشگاهی ما نمی توانند یک صفحه نظر خود را بنویسند و تنها چیزی را که بلد  هستند بنویسد این است که از رو بنویسند و خلاقیت ندارد.

وی گفت: ما می گوییم بچه ها به جای رونویسی ،مهارت و خلاقانه نوشتن را بیاموزند به همین علت طرح تکالیف مهارت نوشتن  محور جایگزین مشق شب دانش آموزان  شد.

حکیم زاده با بیان اینکه بازی بستر یادگیری است اظهار داشت: بازی در ذات کودک است راه اندازی اتاق بازی در فضای آموزشی به خاطر جلب توجه جامعه به موضوع بازی است و اصل این است که معلمان در کلاس های درس ، اردوها و در فرصت یادگیری از طریق بازی، مهارت آموزی به دانش آموزان را  یاد بدهند.

معاون وزیر آموزش پرورش افزود: بر اساس مصوبه ۹۵۱ شورای عالی آموزش و پرورش، ورود موسسات آموزشی ، استفاده از کتاب های کمک آموزشی و برگزاری آزمون ها و تست ها به هر عنوان در دوره ابتدایی ممنوع است و این موضوع به صورت جدی در وزارت آموزش و پرورش دنبال می شود.

وی تصریح کرد: مدیران نباید به هیچ وجه اجازه چنین کاری رابدهند زیرا هدف اصلی ما پیاده کردن سند تحول بنیادین و محور قرار دادن تربیت است نه اینکه آموزش را در چند کتاب کمک آموزشی تقلیل داد و این کتب فرصت های خوب آموزشی را از بچه ها می گیرد .

حکیم زاده گفت: اعتقاد داریم معلمان و سرگروه‌های آموزشی نقش مهمی در کیفیت بخشی آموزشی دارند و آنها باید شرایط یادگیری پایدار ، عمیق و با کیفیت را برای همه دانش آموزان فراهم کنند و باید اثر بخشی را در فعالیت‌ها مشاهده وبررسی کرد و فقط صرفا عملکرد ما گزارش دهی نباشد.

بهادرزاده معاون آموزش ابتدایی اداره کل آموزش و پرورش استان یزد هم در این مراسم گفت: سرگروه‌های آموزشی با رصد فعالیت‌های آموزشی و تربیتی معلمان در واقع نقش مهمی در کیفیت آموزشی و پرورشی در مدارس دارند  وی تصریح کرد سرگروه های آموزشی باید نقش هدایت گر را داشته باشند به عبارتی دسگیر باشند نه مچ گیر .

سعیده بهادرزاده افزود: البته نباید تربیت و آموزش را از هم تفکیک کرد بلکه هر ۲ مقوله در نظام تعلیم و تربیت مدنظر است و مهمترین عنصر کیفیت آموزشی  سرگروه‌های آموزشی هستند.