نمایشگر دسته ای مطالب
نمایشگر دسته ای مطالب

بازگشت به صفحه کامل

طرح عید و داستان «ویژه نوآموزان دوره پیش دبستانی»


طرح عید و داستان «ویژه نوآموزان دوره پیش دبستانی»

در طرح عید و داستان (داستان نویسی، داستان خوانی و داستان گویی) به نوآموزان دوره پیش دبستانی فرصت داده می شود به خلق اثر بپردازند وضمن تقویت قوه خیال ، تصور ، تجسم و حواس چندگانه و مهارتهای مشاهده ، گوش دادن ، سخن گفتن خلاق و.. ؛ از یادگیری لذت ببرند . تجربه حضور در طبیعت، شرکت در مراسم و آیین های  ملی،بومی و محلی و آشنایی با فرهنگ و مولفه های آن ؛ به همراه خانواده، محیط یادگیری غنی برای نوآموزان دوره پیش دبستانی است.

الف ) تاکیدات:

  1. از قالب های متنوع متناسب با توانایی و علایق نوآموزان دوره پیش دبستانی ( نقاشی ، شعر ، نمایش ، عکس ، فیلم ، خاطره گویی، بازی های گروهی، محلی و بومی  بازآفرینی و فرانمائی داستان- نقاشی ، نمایش  و.....) استفاده شود. از تحمیل فعالیت های متعدد به نوآموزان پرهیز و فقط یک فعالیت توسط نو آموز انتخاب و اجرا گردد.
  2. از ارائه هرگونه تکلیف و فعالیت متنی و نوشتاری خودداری شود .
  3. به قصه های قرآنی و داستان های منظوم  توجه شود .
  4. ادبیات شفاهی ، قصه های بومی ومحلی وارایه آن توسط مادربزرگ و پدربزرگ ها ،والدین وسایر افراد خویشاوند به منظور ارتباط وتعامل بیشتر اعضای فامیل وخانواده مورد توجه قرا رگیرد .
  5. کتاب های داستان ها مورد استفاده ویژگی های داستان مناسب گروه سنی نوآموزان  را داشته باشد .
  6. اجرای طرح عید و داستان خانواده ها را متحمل هزینه نکند .
  7. جهت توجه به اهداف طرح وپرهیز از انجام فعالیت توسط بزرگترها و توجه به ترجیحات و انتخاب های نوآموزان به منظور شکوفایی استعداد آنان،برگزاری جلسه اولیاء و مربیان و ارایه بروشور وپیامهای موثر و...جهت هدایت والدین صورت گیرد .
  8. مولفه های فرهنگی از جمله زبان مادری، آداب و رسوم ، سنت ها، آئین های بومی و ملی ، اسطوره ها و نمادهای فرهنگی  و... در انتخاب قصه ها مورد توجه قرارگیرد.
  9. قصه خوانی وقصه گویی برای کودکان می تواند در ایام تعطیلات نوروز به صورت دوره ای در منزل اقوام وفامیل توسط پدر بزرگ ها ومادربزرگ ها یا ... انجام شود تا موجب ارتباط بیشتر نسل جدید با افراد فامیل گردد  و مولفه های فرهنگی هویت بخش انتقال یابد.

ب) پیشنهادات کاربردی

در این راستا فعالیت­های زیر برای نوآموزان دوره پیش ­دبستانی در تعطیلات نوروز پیشنهاد می­گردد ؛ مربیان و والدین       می­توانند فعالیت­های خلاقانه مشابهی طراحی کنند تا با دخالت حداقلی بزرگترها ، توسط کودکان انتخاب و اجرا شود:

  • هنگام داستان­خوانی از روی کتاب، کودک تصاویر و نوشته ­های کتاب را با دقت ببیند و در مورد جزئیات تصاویر گفت وگو کند .
  • به دلخواه تصاویری برای داستانی که شنیده  نقاشی کند.
  • برای یک تصویر یا نقاشی  خود (یا دیگران یا تصویری از قصه و...) داستان جدیدی بسازد.
  • داستانی برای کودک تعریف شود، سپس کودک هر بخش از آن را که دوست دارد یا در ذهنش مانده را بیان کند،نقاشی کند و ...
  • کودک بخشی از داستان را که برایش نقل شده، به صورت نمایش اجرا کند.
  • شیء یا تصویری به کودک نشان داده شود واز او خواسته شود قصه­ ای برایش بگوید. قصه می­تواند معمولی، خنده­دار یا عجیب باشد.
  • واقعه ای توسط کودک نقالی شود و صدا و تصویرش ضبط گردد.
  • کودک داستانی را (که قبلاً شنیده یا تولید کرده است) را تعریف کند و صدایش ضبط شود.
  • کودک خلاصه قصه ای را که شنیده تعریف کند و والدین آن را بنویسند.
  • بخشی از یک داستان جدید برای کودک خوانده شود واز اوخواسته شود ادامه آن را با خلاقیت خودش بسازد.(تکمیل داستان ناتمام)
  • خاطرات سفر یا دید و بازدید و... را بیان کند یا نقاشی کند .در صورت تمایل نقاشی خود را به اقوام هدیه دهد.

ج ) مستند سازی وبهره برداری       «آنچه مهم است فرایند فعالیت است نه الزاما نتیجه آن »

لازم است بستر مناسبی جهت بهره­ برداری وارائه دستاوردهای نوآموزان در کلاس ومدرسه پس از تعطیلات نوروز در قالب­ پیشنهادهای زیر وسایر مواردی که با خلاقیت مربیان طراحی می شود؛ فراهم آید:

  1. نوآموزان می توانند  هنگام قصه گویی یا قصه خوانی خود یا دیگران  عکس گرفته ودر پایان تعطیلات به کلاس ارایه ونمایشگاه عکس در مدرسه ایجاد نمایند .( با لباس های محلی ، عکس با سالمندان فامیل،عکاسی از طبیعت، مکانهای تاریخی و......)
  2. آثار کلیه نوآموزان در قالب قصه، شعر، خاطره و ... در مراسم کلاسی- صبحگاه مدرسه- جلسات آموزشی- نشست های علمی –انجمن اولیاء و مربیان و...ارایه وبازخورد داده شود .
  3. قصه های صوتی با صدای نوآموزان کلاس گردآوری  شود ودر پایان سال تحصیلی به عنوان هدیه به همه آنها داده شود تا خاطرات خوش گذراندن دوره پیش دبستانی برای آنها ماندگار گردد.
  4. تبدیل وتوسعه فعالیت­های فردی کودکان به فعالیت­های گروهی مانند: تولید داستان های گروهی،تهیه کتاب از نقاشی وقصه های تولیدی نوآموزان، اجرای نمایش خلاق وبازی های گروهی برمبنای قصه های بازگویی شده و ....
  5. ارائه آثار نوآموزان وبحث وگفت وگو؛ نقالی درکلاس ومدرسه( طرح کودکان قصه گو ) می تواند در مشارکت بیشتر  کودکان نقش مهمی داشته  وموجب تشویق آنها گردد .
  6. ازتولیدات نوآموزان درفرایند یادگیری به عنوان یکی از منابع آموزشی تا پایان سال تحصیلی استفاده شود( این شیوه موجب احساس تعلق نو آموزان به کلاس و ارایه بازخورد موثر وافزایش انگیزه واعتماد به نفس در آنان می شود)
  7. نمونه آثار نوآموزان در تولید محتوای آموزشی و پرورشی پیش دبستانی استان با ذکر نام کودک  مورد استفاده قرارگیرد.

مقتضی است گزارش اقدامات و دستاوردها ؛نمونه تولیدات خلاقانه نوآموزان دوره پیش دبستانی بر اساس فرم های ارسالی حداکثر تا تاریخ 20/02/98  به اداره دوره اول آموزش ابتدایی و پیش دبستانی ارسال گردد.

فرم  اطلاعات  طرح عيد و داستان پيش دبستاني

 

آدرس کوتاه: